למה יישובי הפריפריה לא נכללים במסגרת רפורמת התעריפים?

נתן גולד No Comments on למה יישובי הפריפריה לא נכללים במסגרת רפורמת התעריפים?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במסגרת הדיונים המקדימים לקראת החלת רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, מתקיימים בתקופה האחרונה דיונים אינטנסיביים, בוועדות הכנסת בין משרדי האוצר והתחבורה בהשתתפות החכים ונציגי הארגון, זאת לאחר דחיות חוזרות ונשנות ביישום הרפורמה בשנים האחרונות. אולם, בעוד שהמגמה היא לצמצם את כמות התעריפים הנוכחית, ולאפשר נסיעת המשך העומדת כיום על 90 דקות, או נסיעה על פי שיוך גאוגרפי, לא מעט יישובים נותרו בחוץ, כשהמאפיין הבולט של יישובים אלו, הוא היותם יישובים פריפריאליים מובהקים.

רפורמת התעריפים, היא רפורמה מתבקשת שכבר נמצאת על שולחן הדיונים הציבוריים מזה קרוב לעשור, אולם רק לאחר סחבת וביורוקרטיה מיותרת וארוכה, נראה שבינואר הקרוב, תיושם הרפורמה במסגרתה יצומצמו ויאוחדו 1,230 קודי התעריפים הקיימים כיום, לכדי מספר בסיסי של כ32 סוגי תעריפים בסה"כ. מה שיפחית דרמטית את הסרבול המערכתי, וישפר את השילוב והאינטגרציה בין מפעילי התח"צ השונים ואף בין קווים ביעדים מקבילים של אותו מפעיל, בניגוד למצב הנוכחי בו פעמים רבות יש צורך לרכוש מספר כרטיסים במקביל, היות שלקווים מקבילים מסוימים קוד שונה, אף כשמדובר במחיר זהה.

אך אליה וקוץ בה, בעוד תושבי הפריפריה היו אמורים לכאורה להיות מועדפים בסדר הקדימויות של מעצבי המדיניות, במשרדי האוצר והתחבורה, מתברר כי לא רק שאינם נהנים מעדיפות יתר בתכנון התח"צ, אלא אף סובלים מאפליית יתר. כאשר במסגרת הרפורמה המתוכננת, מתוכננת גם הוזלה משמעותית של מחירי התח"צ בהתאם למרחק הנסיעה ושימוש המשך בכרטיסים, נותרו יישובים רבים מחוץ לאותה רפורמה, המאפיין המרכזי המשותף לכל אותם יישובים הוא היותם יישובים פריפריאליים מובהקים.

בארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, "תחבורה בדרך שלנו", שהובילו את השיח בנושא העדפת הפריפריה מול משרדי הממשלה הרלוונטיים, הצליחו לצמצם את הפגיעה בפריפריה לאחר שהצליחו להכליל יישובים פריפריאליים מובהקים במסגרת הרפורמה, דוגמת הערים רמלה ולוד, אך עדיין לא הצליחו לגרום שיכללו את כולם.

בארגון, דוחים את טענת האוצר, שהרקע לאי-הכללת היישובים הללו נובעת משיקולים תקציביים, ומבהירים כי מדובר בעלות זניחה כלפי הרפורמה בכללותה, ותולים זאת בעצלנות וסחבת ביורוקרטית טיפוסית שהתלוותה ליישום המהלך במשך כעשור.

דוגמאות מייצגות לעיוותי תעריפים מפלים:
קו 500 מקרית-שמונה לעכו (אגד) העלות מסתכמת ב- 39.5 ש"ח ואילו הנסיעה בין ירושלים לת"א 19.5 ש"ח. זאת למרות שהמרחק היחסי בין נקודות המוצא והיעד זהה.
באופן דומה גם בקווים הבאים ייוותרו האפליות באופן מובנה: קו 56 (אגד) מטבריה לכרמיאל העלות תיוותר על – 25 ש"ח. קו 541/542 (אגד) מחצור הגלילית לעפולה – 31.5 ש"ח.

בנוסף, למרות שהעיר לוד כן כלולה ברפורמה, אבל עובדי קרית שדה התעופה ונתב"ג והנוסעים המבצעים מעברים לבקעת אונו ופתח תקווה מתל-אביב צריכים לשלם היום סכום גבוה פי 3 מעלות נסיעה עירונית/מטרופולינית משום שלפי מפת האוצר והתחבורה, אזורים אלו אינם כלולים באזור המרכזי במטרופולין גוש דן. שינוי יחול עם זאת בהפחתת תעריפי הנסיעה מפתח תקווה לראשל"צ ברכבת והשוואתה לנסיעה באוטובוס (עולה כיום כ28 ש"ח ברכבת ובאוטובוס 6.9 ש"ח בלבד).



0 תגובות